La travessa de Carançà
El passat mes de setembre va tenir lloc el darrer curs d'orientació i tècniques de seguretat i progressió a la muntanya, en el qual els alumnes van preparar i realitzar una travessa per a visitar les famoses gorges de Carançà. Com a final de curs, els alumnes que van voler, van fer un treball-resum que posem a la vostra disposició per si la voleu fer. Tots els treballs presentats són excel·lents, però hem triat aquest perquè és el més complert. Us recomanem fer aquesta travessa si disposeu de tres dies, però si en disposeu només de dos i esteu “fortets”, podeu fer en una etapa Ull de Ter - refugi Dona-Pa i el següent, pujar les gorges i la tornada. Aquest refugi de Dona-Pa és lliure i ben segur no hi trobareu a ningú. Hi ha algun matalàs “cutre” a les lliteres i taula i llar de foc.
Pel que fa al refugi de Carançà està molt massificat. Si feu la travessa en període guardat és imprescindible reservar plaça i si la feu quan no hi són els guardes cal que hi aneu molt aviat per trobar forat a la llauna de sardines en que es pot convertir el refugi.
1ª Etapa: Vallter 2000 - Refugi del Ras del Carançà. (6 h, 30')
1. L'inici de la nostra travessa és el pàrking més elevat de la pista d'esquí “Vallter 2000” . Estem a una altura de 2.155 m.
2. El nostre primer objectiu serà la “Portella de Mentet” , a 2.409 m. d'altitud. Per arribar-hi haurem d'agafar un camí que comença a la dreta de l'edifici que ens trobem davant del pàrking, que és la “Cafeteria - Restaurant” . El camí és una pujada raonable i constant fins a dalt del coll. Hi ha 300 m. de desnivell, 1h.
3. Als 200 m. de desnivell (40 minuts), ens hem de trobar una bifurcació. Es separen dos camins, el de la dreta condueix a la “Portella de Morenç” , i el de l'esquerra condueix a la “Portella de Mentet” . Nosaltres agafarem el de l'esquerra.
El camí que hem d'agafar segueix el curs d'un rierol durant 50 m. de desnivell. Des de la bifurcació de camins fins al nostre destí hi ha 100 m. de desnivell (20 minuts).
4. Hem arribat al nostre primer destí, i si ens hi fixem, mirant en direcció a Vallter 2000, trobem exactament a 230º al sud-oest el pic “Gra de Fajor de Dalt o Gran” (2.708 m. d'altitud) , i a l'esquerra a 210º al sud-oest el pic “Gra de Fajor de Baix o Petit” (2.563 m. d'altitud). Darrera nostre, al nord del mapa, hem de trobar la “Reserva Natural de Mentet”.
5. Després de recuperar-se de la pujada de 300 m. de desnivell (1h.), hem de descendir fins al nostre proper destí, “La Barraca de l'Alemany” que actualment es troba totalment en ruïnes i amb prou feines es podria veure una barraca. La barraca es troba a uns 15º al nord. El desnivell descendent que hem de fer és de 387 m. (35 minuts), fins a la barraca.
6. El primer que farem es baixar per la vaguada que hi ha entre la “Baga de la Portella” i la “Coma de la Dona” , agafarem un camí que surt de la “Portella de Mentet” . El camí segueix el curs d'un rierol gran que neix al mateix lloc on comença el camí.
7. La primera baixada es molt sobtada, d'uns 100 m. de desnivell. Des d'allà contemplem una petita vall entre la “Baga de la Portella” , la “Coma de la Portella” , la “Coma de la Dona” i la “Serra de Bassibès” .
8. Continuarem caminant per un camí marcat per fites, que a uns 50 m. creuarà el rierol que fa estona que seguia paral·lelament al camí, i continuarà per la banda esquerra d'aquell. 50 m. més endavant ens trobarem unes runes visibles a 2.106 m. d'altitud, que corresponen a la “Jassa del Xai” . Des d'allà surten dos camins; nosaltres agafarem el de l'esquerra, camí que prèviament hem triat, degut a que el de la dreta no s'aprecia molt bé. Aquest camí ens conduirà a la “Barraca de l'Alemany” , que actualment es troba en ruïnes, a 200 m. de desnivell des de la “Jassa del Xai” .
9. El pròxim destí és el “Refugi de l'Alemany” . Aquest refugi està situat a 83 m. de desnivell descendents (15 minuts) de la “Barraca de l'Alemany” . Des de la “Barraca de l'Alemany” , surten dos camins: un a la dreta i un altre a l'esquerra. Per arribar al “Refugi de l'Alemany” hem d'agafar el de l'esquerra, que ens hi porta directament.
10. El “Refugi de l'Alemany” es conserva en molt bon estat; és de 12 places com a màxim. El refugi està equipat d'una llar de foc, una taula, bancs i altres serveis. És un refugi còmode per a passar-hi la nit o estar ben arrecerat en cas de meteorologia desfavorable per a l'excursionista.
11. El nostre proper destí és el “Coll de la Serra de Caret” . Encara no abandonem el camí que hem pres inicialment. El camí comença a pujar progressivament a l'abandonar el refugi, a una distància aproximada de 30 m.; el camí es bifurca en dos, el de la dreta continua recte, i el de l'esquerra puja cap a la “Serra de Caret” ; nosaltres triarem el camí de l'esquerra. Des del “Refugi de l'Alemany” fins al “Coll de la Serra de Caret” hi ha 389 m. de nivell ascendent. El camí des del seu inici presenta una pendent important, per això es calcula que amb 1h. i 15 minuts podem arribar a dalt del “Coll de la Serra de Caret” .
12. Quan arribem a dalt del “ Coll de la Serra de Caret” , el tram més dur de la primera etapa de la travessa haurà finalitzat, ja que no hi ha una altre pujada de pendent tant considerable com la que acabem de realitzar.
13. El nostre proper destí és a l'altre banda d'on ens trobem actualment, el “Coll del Pal” , a 310º al nord-oest. El desnivell entre colls és de 63 m. d'altitud descendent. Quan arribem al “Coll del Pal” ens hem de fixar en una petita estructura de pedra. Des d'allà hem de seguir el camí que hem pres des del “Coll de la Serra de Caret” , fins que el camí es divideix en dos; el de la dreta va a parar al “Pic de Rives Blanques” , i el de l'esquerra que es dirigeix cap a una petita vall o olla anomenada “La Gallinera” . La vall de “La Gallinera” serà el nostre proper destí. Cal recordar que el camí que agafarem (el de l'esquerra) és el GR 10-GR 36 (marcat en vermell i blanc). El desnivell des del “Coll del Pal” fins a “La Gallinera” és de 177 m. descendents, per tant, amb 20 minuts podem ser a baix.
14. Quan arribem a “La Gallinera” no deixarem el GR i seguirem baixant fins a la “Jassa dels Clots” , barraca en desús però de la que s'observa clarament la seva antiga estructura. La barraca es troba en una petita esplanada envoltada de bosc, i el camí passa pel davant de la barraca. Quan trobem la “Jassa dels Clots” , hem de seguir el camí (Atenció: en pocs metres ens endinsem en un bosc bastant espès, i hem d'estar atents per no perdre la marca del GR 10-GR 36). A partir d'aquesta petita esplanada el desnivell ascendeix lleugerament. El GR no l'abandonarem en cap moment.
15. Després d'aquest pendent des de la “ Jassa dels Clots” , el desnivell és de 57 m. ascendents, en un punt concret més endavant, a uns 200 m. aproximadament, el camí esdevé tallat per un arbre caigut, cosa que pot provocar una confusió greu que ens faci tirar recte cap a la direcció que és errònia: la dreta. Per tant, hem d'estar atents degut a que el camí bo és el de l'esquerra, tot i estar tallat per aquest arbre. Més endavant retrobarem les marques del GR 10-GR 36.
16. Ja només ens queda el tram final fins al “Refugi del Ras de Carançà” , indret on passarem les dues nits de la travessa.
Hem de continuar pel GR 10-GR 36 fins a trobar-nos amb un camí ample que descendeix fins al “Refugi del Ras de Carançà” i s'uneix amb el GR que estem realitzant (Atenció: el camí que ens trobarem no és el GR, no equival a cap GR, és un PR). El descens des d'aquest punt és de 69 m. i el descens és relativament fort. Al final d'aquesta baixada, ens trobarem amb un riu, el “Riu Carançà” . Un cop visualitzat aquest riu hem de buscar un pont de fusta construït per als excursionistes que es dirigeixen al refugi, i es pot observar que la seva construcció és bastant recent. Més endavant trobarem una esplanada i al centre d'aquesta hi ha el “Refugi del Ras de Carançà” , lloc on finalitza la nostra primera etapa.
El refugi consta d'una trentena de places a la planta superior a la que s'accedeix per unes escales metàl·liques. També disposa de menjador i estufa a la planta baixa, amb una cuina que està oberta únicament els mesos de juliol i agost. A l'exterior, hi ha una barbacoa de pedra i taules de fusta. També disposa d'una caseta de fusta corresponent als lavabos. A la dreta del refugi hi ha una font d'aigua potable, marcada amb un cartell de fusta que l'assenyala. Darrera del refugi també trobem una estructura que equival a la cabana dels pastors.
2ª Etapa: Les Gorges de Carançà. (8h)
1. Sortint del “Refugi del Ras de Carançà” ens trobem amb dos camins: el de la dreta es dirigeix a les “Gorges de Carançà” i el de l'esquerra és el GR 10-GR 36. Nosaltres triarem el camí de la dreta, que com ja hem esmentat, es dirigeix a les “Gorges de Carançà” .
2. El camí ens du fins a una bifurcació uns 200 m. més endavant, on hi trobem un cartell que senyala tres llocs diferents:
- Refugi del Ras de Carançà (lloc d'on venim)
- Refugi de Dona-Pa (lloc que triarem com a destí)
- Passarel·les de les Gorges de Carançà (lloc d'on vindrem de tornada al Refugi de Carançà)
3. Nosaltres agafarem el camí que es dirigeix al “Refugi de Dona-Pa” . El camí no té pèrdua en cap moment. El desnivell és constant i ascendeix i descendeix constantment, és a dir que podríem afirmar que és més o menys pla. El camí no passa d'entre els 1.600 i 1.800 metres d'altitud aproximadament, i no és de gran dificultat. Es veu clarament el curs del camí.
Des de l'encreuament de camins, hem de seguir un rumb de 330º al nord-est per tal d'arribar a un altre camí per on podrem accedir al refugi.
4. A uns 700 m. de distància, aproximadament, ens trobarem un camí que baixa; si volem anar cap al “Refugi de Dona-Pa” , l'haurem d'agafar, i a pocs metres el trobarem. Si no ens interessa anar-hi, seguirem endavant pel camí que portàvem.
El “Refugi de Dona-Pa” consta 10 places com a màxim, taula, bancs i llar de foc. Actualment es troba ben conservat per fora, però el seu interior està molt deixat, i no és un ambient molt agradable. Tot i així, en cas de meteorologia desfavorable, ens podem arrecerar.
5. Després de visitar el “Refugi de Dona-Pa” , hem de retornar al camí que havíem pres des d'un principi i continuar endavant.
6. Des d'aquest punt, el camí comença a descendir desmesuradament fins a 970 m. d'altura, i si estàvem a 1.664 m. d'altitud, descendirem 694 m. fins a desembocar a un camí molt més ample que ens durà cap a les “Gorges de Carançà” . El camí descendeix en “S” i és d'una pendent constant però no molt significativa.
7. Quan arribem al camí que hem fet referència en el punt anterior, ens aturarem per saber que, situats al final del camí d'on venim, a la dreta es dirigeix cap a les “Passarel·les de les Gorges de Carançà” , i a l'esquerra cap al “Pàrking” i els “Balcons de les Gorges de Carançà” . Nosaltres agafarem el de la dreta, que ens conduirà cap a les “Passarel·les de les Gorges de Carançà” .
Les Passarel·les son estructures de metall i corda metàl·lica que van per sobre del “Riu Carançà” . Hi ha exactament 5 trams on hi trobem estructures metàl·liques (Passarel·les). El camí no es perd en cap moment, i per tant no ens hem de preocupar gaire.
8. Com hem dit, el camí no té gaire pèrdua, ja que segueix pel costat del “Riu Carançà”. No obstant, en un moment concret ens trobem una bifurcació del camí que seguim; exactament el camí se separa al ”Abri de la Balmera” , a 1.400 m. d'altura. El camí de la dreta puja, i és el que hem de prendre, i el camí de l'esquerra baixa, del qual passarem de llarg i l'ignorarem.
9. Si seguim el camí, arribarà un moment on de sobte comença a pujar desmesuradament i amb una pendent molt forta, desprès d'aquest fort ascens, ens trobarem el cartell que al principi de l'etapa hem trobat, i on informava de tres llocs diferents, el “Refugi de Dona-Pa” , el “Refugi del Ras de Carançà” i les “Passarel·les de les Gorges de Carançà” .
10. Nosaltres ja tornem al “Refugi del Ras de Carançà”. Per tant agafarem el camí que baixa i que ens indica el cartell. Recordem que el camí pres és el mateix camí per on hem vingut al principi de l'etapa, però amb la diferència que ara el fem de tornada al refugi. Quan arribem al “Refugi del Ras de Carançà” , la 2ª etapa de la nostra travessa haurà finalitzat.
3ª Etapa: Refugi del Ras de Carançà - Vallter 2000 (4h)
1. Sortint del “Refugi del Ras de Carançà” hem d'agafar de nou el GR 10-GR 36 per on vam arribar al refugi a la primera etapa, i anar a traspassar el pont de fusta.
2. Seguirem el GR, però aquest cop l'hem de pujar, fins arribar a un encreuament de camins, el mateix que vam veure a la primera etapa i que s'unia amb el GR. Aleshores prendrem com a ruta aquest camí i abandonarem el GR, camí que ja no tornarem a veure. El nostre destí és el “Coll de la Geganta” .
3. Per arribar al “Coll de la Geganta” primer ens marcarem un destí més curt, la “Jassa dels Burros” . Per arribar a aquest punt hem de pujar fins a 2.189 m. d'altitud. Primer agafarem un camí que segueix el curs d'un rierol, que ressegueix el costat dret de la “Coma de Bassibès” i pel costat esquerra del “Serrat de Bessos” ; és a dir pel mig de les dues elevacions de terreny. (Atenció: el camí que hem pres traspassa una tanca elèctrica que no hem de passar per alt). La “Jassa dels Burros” es troba a uns 300 m. de distància des de l'últim punt (encreuament de camins).
4. Quan arribem a la “Jassa dels Burros” , ens trobarem a 2.189 m. d'altitud. Aquesta barraca de pedra es troba al peu d'una gran tartera que condueix al “Coll de la Geganta” i que, per tant, haurem de pujar. Des de la “Jassa dels Burros” fins al “Coll de la Geganta” hi ha 418 m. de desnivell (1h i 30 minuts). El camí que puja per la tartera no té pèrdua, i en cap moment podem perdre la visió de la resta del grup, ja que ens trobem tota l'estona a cel obert. Cal dir que l'ascens és dur, i que per tant, hem de vigilar de no cansar-nos gaire, ja que es fa pesat caminar per pedra.
5. Abans d'arribar i ascendir fins a dalt de tot del “Coll de la Geganta” , ens trobarem amb els “Plans de dalt de Bacivers o de Morenç” . Allà dalt trobarem una bifurcació de camins. El camí de la dreta va a parar al “Pic de Bacivers” i el camí de l'esquerra es dirigeix cap al “Coll de la Geganta” , per tant, nosaltres triarem el de l'esquerra en direcció al coll.
6. Quan arribem a dalt de tot del “Coll de la Geganta” , podrem veure a 100º a l'est des de la nostra posició l'estació d'esquí “Vallter 2000” .
7. Des del “Coll de la Geganta” baixarem fins a una bifurcació del camí que seguíem. Tots dos camins que surten del lloc on ens trobem desemboquen a dues pistes diferents. El de la dreta va a parar al “Circ Ulldeter” i el de l'esquerra va a parar al “Circ de Morenç” .
Realment és indiferent quin camí triar, ja que tots dos arriben als pàrkings de l'estació d'esquí.
Cal dir que el descens dels dos camins és molt pronunciat, ja que la bifurcació de camins es troba a 2.590 m. d'altitud i la pista d'esquí “Vallter 2000” es troba a 2.155 m. d'altitud, és a dir que hi ha 435 m. de desnivell en un 200 m. de distància, aproximadament.
Quan arribem al pàrking de dalt de “Vallter 2000” haurem finalitzat la nostra travessa per Carançà.
Daniel Puig
|